Santiago-Valparaiso-Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu Santiago-Valparaiso-Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu

Santiago-Valparaiso-Buenos Aires

Door: Marlies den Elzen

Blijf op de hoogte en volg Marlies

07 Januari 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Zaterdag zijn Linda en ik naar de BBQ geweest, wat heel gezellig was! We waren met een groep van 15-20, allerlei verschillende nationaliteiten. Het merendeel komt uit Australië, Engeland en Schotland, zij geven Engelse les in Santiago. Geweldig hoe je daar binnen komt als 'vreemde', maar direct wordt opgenomen in de groep alsof ze je al jaren kennen. Iedereen had wat te eten en drinken meegenomen en het weer was zoals ik inmiddels gewend ben van Santiago...stralend! We hebben een super gezellige middag en avond met elkaar gehad!
Zondag is Jean aangekomen in Santiago, we hebben nog een paar dagen samen in Zuid Amerika, voordat we (tijdelijk) afscheid nemen. Hij heeft een appartement gehuurd, met een dakterras en zwembad. Dus jullie begrijpen; zodra hij daar aangekomen was, ben ik ook die kant opgegaan om nog even te relaxen op t terras. Een prachtig uitzicht, van 19 hoog! Santiago is een gigantisch grote overweldigende stad, met aan de rand het gebergte, geweldig! 'S avonds wilde ik met Jean terug naar de wijnbar waar ik met Laura ben geweest, maar vanwege de verkiezingen was vrijwel alles dicht! Wat baalden wij, we hadden ons zo verheugd op een lekker wijntje, hapje eten en een dansje 's avonds, maar het leek erop dat het lastig ging worden, daar er geen alcohol verkocht wordt tijdens de verkiezingen en vrijwel alles (ook bars en restaurants) gesloten was. We zijn naar de wijk Bellavista gegaan en hebben daar rond gelopen op zoek naar een restaurantje dat open is...na een tijdje lopen en onze gezichten die steeds somberder werden, kwamen we in een straatje met een restaurant dat open was én tot onze verbazing (maar met heel veel blijdschap) zagen we flessen wijn en bier op de tafels staan! We hebben alsnog een heerlijke gezellige avond gehad met zalig eten en een geweldig Chileens wijntje!
De volgende dag zijn we met de bus naar Valparaiso vertrokken. De busrit neemt een kleine 2 uur in beslag, dus dat is vrijwel niets! Onderweg passeer je een hoop wijngaarden en prachtig gebergte, heerlijk uitzicht, genieten!
Aangekomen in Valparaiso hebben we ingecheckt in ons hostel (een heel mooi artistiek en kleurrijk hostel) en zijn we de omgeving gaan verkennen. Wat een prachtige stad is dit, Valparaiso is overigens de op 2 na grootste stad van Chili en grootste havenstad. Overal in de stad vind je muurschilderingen en gekleurde huisjes, dit voldoet nu echt aan mijn beeld van Zuid Amerika, al die kleuren! Je kijkt je ogen uit, de straten lopen stijl (dus af en toe heb je een flinke klim) en zigzaggend en er zijn zelfs liften aanwezig op straat! Voor een kleine bijdrage kan je hier dan gebruik van maken en scheelt dat je weer een loopje/klim. Wat een heerlijk mooie fijne prettige stad ook weer! De volgende ochtend startte om 10:00uur de free walking tour, waar we graag aan wilden deelnemen! Helaas waren we doordat we onze was moesten wegbrengen te laat, maar we hebben ze uiteindelijk gevonden (lees de gids en 1 Frans meisje) en alsnog kunnen aansluiten en de rest van de wandeling meegemaakt :-)! Na afloop van de wandeling hebben de trein gepakt naar Viña del Mar, een plaatsje dat op 20min afstand van Valparaiso gelegen is.
Eerlijk gezegd viel Viña del Mar ons een beetje tegen, lelijke grote gebouwen langs de kust, weinig sfeer, geen kleuren zoals in Valparaiso..we hebben er de middag rondgelopen en ons prima vermaakt, geluncht bij een Frans restaurant, dus voor Jean heerlijk vertrouwd;-) en een wandeling langs de kust gemaakt. Wellicht dat het ook scheelt als de zon schijnt, het was een bewolkte dag namelijk. Aan het eind van de dag zijn we terug gegaan naar Valparaiso waar we nog een gezellige avond hebben gehad én geproost hebben op m'n nieuwe appartement waar ik per 1 februari de sleutel van krijg, #HAPPY!
Woensdag zijn we weer met de bus terug naar Santiago gegaan waar we onze laatste avond samen hebben 'gevierd'! We zijn gaan eten bij de wijnbar (dit keer wel open!) en daarna een club opgezocht. We kwamen rond middernacht in de club aan, bleken wij de eerste twee gasten te zijn en alles pas vanaf 02:00uur te starten haha...sta je dan met je goede gedrag! Er was nog een club naast deze club waar al wel meerdere mensen naar binnen gingen en daar hebben we dan ook een erg gezellige avond gehad!! De volgende ochtend ging mijn bus naar Buenos Aires om 10:00uur. Een busreis van 24 uur waarbij het dus goed uitkwam dat we een erg korte nacht hadden gehad! Helaas afscheid moeten nemen van Jean, maar 1 ding is zeker; wij blijven contact houden en elkaar gewoon opzoeken!
In de bus ontmoet ik nog Fabio uit Brazilië, beetje gekletst (al is zijn Engels minimaal) en na aankomst in Buenos Aires heeft hij me geholpen om t hostel te vinden.
Vanavond komt Else aan! Ik besluit om de omgeving al een beetje te verkennen (het is hier overigens erg warm, tussen 35-40graden, dus alles op z'n gemakje ;-)). Buenos Aires is als een Europese stad, het is/voelt alsof je door Parijs of Nice loopt! Geeft helemaal niet het gevoel dat je in Argentinië bent.
Bij de receptie van het hostel had ik geïnformeerd over het vervoer naar het vliegveld, waarbij zij aangeven dat er een lokale bus is die er wel 2 uur over doet, maar waardoor je gelijk iets van de stad ziet, en dat alles voor nog geen euro haha. Else zou om 20:00uur landen, dus rond half 6 ben ik richting 'bushalte' gaan lopen waarna ik in een overvolle bus terecht kwam. Uiteindelijk heeft de reis minimaal 3 uur in beslag genomen; het was natuurlijk vrijdagavond...SPITS! Gelukkig was ik nog op tijd (vlucht had wat vertraging en duurde eventjes voordat Else d'r koffers had) op het vliegveld om m'n vriendinnetje op te wachten! Wel hebben we voor de terugweg een shuttle service geregeld zodat we niet nog eens 2 a 3 uur in een bus hoefden te zitten. Super leuk om hier samen te zijn, weer Nederlands te kunnen praten en heerlijk bij te kletsen! Voelde al snel alsof t niet anders geweest is haha! Ons avontuur in Argentinië start vanavond en ik ben heel benieuwd naar al het moois dat ons te wachten staat!

• 07 Januari 2014 - 12:34

MichaelArgentinie:

Hey wat een goed geschreven verhaal, en het leuke is, ik heb dezelfde dingen zowat gedaan als jouw hoe komisch, we kennen elkaar niet mar als dit toeval is dat ik dit moest lezen, haha hoe grappig
    Enjoy your trip, groetjes Michael

• 07 Januari 2014 - 15:17

Moeders:

Lieverd wat een geweldige reis ben je aan het maken!! En wat een mooie mensen ontmoet je!!! Fijn dat else er nu bij is!!! Nog heeeel veeel plezier!! Dikke kus!!!!!! Xxxxxx