Puno-Copacabana-La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu Puno-Copacabana-La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu

Puno-Copacabana-La Paz

Door: Marlies den Elzen

Blijf op de hoogte en volg Marlies

03 December 2013 | Bolivia, La Paz

Dinsdagavond heb ik afscheid genomen van Martina, die deze week nog de inca trail gaat lopen en daarna nog 2 dagen in Cusco heeft voordat ze weer richting huis gaat, jammer; maar we hebben mooie en gezellige momenten samen beleefd en wellicht komt er nog een vervolg binnen Europa!
Om 22:00uur ben ik met de bus vertrokken richting Puno, een busrit van ongeveer 7 uur. De rit is prima verlopen en om 05:30uur stond ik in Puno. Omdat ik geen overnachting in Puno wil en hier alleen een tussenstop voor de Uroseilanden maak, ben ik op zoek gegaan naar een reisorganisatie die mij hierbij kan helpen. Er zijn er velen; dus dat was zo gevonden! Heel fijn ook; via hen heb ik direct aansluitend aan de tour een bustripje naar Copacabana kunnen boeken. Deze busrit neemt nog ongeveer 3,5 uur in beslag.
Om 08:30uur moest ik klaar staan om naar de Uros eilanden (floating Islands) te vertrekken, een boottrip van ongeveer 30minuten brengt me bij ongeveer 80 eilanden, welke volledig van riet zijn gemaakt; heel bijzonder! Bij een van de vele eilanden zijn we aangemeerd en hebben we uitleg gekregen over hoe deze mensen leven en hoe deze eilanden gemaakt worden, heel interessant! De mensen hier leven met name van ruilhandel en het toerisme. De eilanden zelf moeten om de 20 á 25 jaar opnieuw opgebouwd worden! Echt alles op deze eilanden is gemaakt van riet, het eiland zelf, de huisjes, de bedden en de boten waarmee zij zich (en levensmiddelen) vervoeren!
Er is 1 hoofdeiland, hier vind je ook een restaurantje en is in verhouding groter. Op de kleine eilanden wonen 5-8 gezinnen, op de grotere zijn dit er maximaal 15!
Tijdens de tour heb ik Mark en Dennis ontmoet, 2 jongens uit Ierland. Zij hadden dezelfde bus geboekt voor die middag, maar dan naar La Paz. Op de terugweg vanuit de haven hebben we ons laten afzetten in het centrum zodat we nog even konden lunchen. Heel toevallig als je er dan achterkomt dat je ongeveer t zelfde reisprogramma doorloopt en zelfs in dezelfde hostels (soms op t zelfde moment) hebt gezeten! Ook in la Paz zitten we in t zelfde hostel, helemaal gezellig!
Aangekomen in Copacabana daar terecht gekomen in een hotel met uitzicht op het Titicacameer, inclusief ontbijt voor maar 4€ per nacht, geweldig! Hier heb ik Michael ontmoet, hij komt uit New York. Beiden hadden we t idee om Isla del sol te bezoeken en zijn deze tour dan ook gaan boeken voor de volgende dag (donderdag). Daarna zijn we wat gaan eten waar hij 2 vrienden tegenkwam waarmee hij vrijwilligerswerk in Bolivia heeft gedaan. Ook zij hebben dezelfde tour geboekt naar Isla del Dol, dus hen zullen we morgen dan ook zeker weer zien!
Peru was al echt niet duur, maar Bolivia is helemaal spot goedkoop! Je hebt hier volledige maaltijden voor gemiddeld 3-5 euro! Dubbel genieten dus ;-))!
Ik ben bijtijds m'n bed in gegaan want ben kapot van m'n reis van vandaag en morgen weer vroeg op!
Het neemt 2 uur in beslag om naar Isla del Sol te varen, een heerlijke boottrip, maar koud! Op het eiland zijn we gestart met een rondleiding, na afloop heb je de keuze om terug te gaan naar de plek waar je aangekomen bent met de boot of om het eiland van zuid naar noord te bewandelen. Wij zijn het eiland gaan bewandelen, een wandeltocht met letterlijke pieken en dalen van gemiddeld 3,5 uur. De inca trail kwam weer terug in de beentjes haha! Maar Wow..wat een mooi uitzicht ook weer! Het eiland ligt in het Titicacameer, maar geloof me...je hebt geen idee dat je je op een meer bevindt, zo groot is dit!
Tijdens deze tour heb ik Nadeem uit Londen ontmoet die 8 maanden gewerkt heeft in Chili en dus goede tips heeft kunnen geven, altijd fijn!
Na terugkomst in Copacabana heb ik m'n busreis geboekt voor de volgende dag, naar La Paz. De bus vertrekt om 09:00 uur en rond 12:30 zal ik in La Paz aankomen.
Tijdens de busreis ontmoet ik Marco en Sebastiaan, uit Duitsland. In la Paz aangekomen besluiten we om samen de taxi te pakken en na aankomst bij t hostel de stad in te gaan om de Deathroad tour te boeken voor de volgende dag en wat te gaan lunchen. De stad een beetje doorgewandeld en 'S avonds met elkaar gegeten in het restaurant Sol y Luna, met een Nederlandse eigenaar.
De volgende ochtend is de pick up om 07:30, dus het wekkertje gaat al om 06:00 uur. De meetingpoint is een cafe hier in de stad en er moet ook nog ontbeten worden. De deathroad is een befaamde route hier in Bolivia, een route van gemiddeld 70 km door de Andes waarbij het pad grotendeels bestaat uit zand, stenen en keien, daarnaast rijd je op een smal pad, aan de linkerkant en dus aan de kant van de afgrond...zonder ook maar een vangrail ;-)!
Deze 70km leggen we af per mountainbike en is voornamelijk bergafwaarts. Het was een geweldige ervaring en kick om te doen! Prachtige omgeving allereerst en het feit dat je op een relatief smalle weg fietst waarbij je aan je linkerkant de afgrond hebt...een en al adrenaline! We zijn gestart op een hoogte van ruim 4000 meter en afgedaald naar 1500 meter! Je start dus eigenlijk in de koude Andes en komt uiteindelijk in een warmer regenwoud terecht waarbij je met de mountainbike verschillende rivieren moet trotseren en door kleine watervallen fietst, prachtig! We hadden een leuke groep en alles was zeer goed verzorgd! Rond 14:00 uur hadden we onze eindbestemming (zonder ongevallen) behaald en zijn we naar La Senda Verde gegaan. Een opvang voor dieren die betrokken zijn geweest bij dierenhandel/smokkel.
Hier hebben we een rondleiding gehad, met name heeel veel lieve aapjes gezien en daarna hebben we daar met de groep geluncht. Rond 16:00 uur zijn we weer richting La Paz vertrokken, een rit van 3 uur. 'S avonds ben ik met Marco en Sebastiaan gaan eten en inmiddels was Jean ook aangekomen in La Paz (heel gezellig!). Hem meetten we in een Engelse Pub in de stad waarna we 's avonds het uitgaansleven in La Paz zijn gaan ontdekken! Het was een super gezellige avond! Ook Mark en Dennis uit Ierland en Jeff uit New York (ontmoet in Huacachina in Peru) waren daar. Het is zo leuk dat je iedereen blijft tegenkomen!
Zondag hebben we lekker rustig aan gedaan en zijn Jean, Michael en ik naar de cholitas wrestling geweest..Boliviaanse vrouwen worstelen. Leuk om mee te maken, vooral om te zien hoe de lokale bevolking hier in op gaat, gezinnen met kinderen zien dit echt als een uitje, maar het worstelen zelf was niets meer dan een groot toneelspel haha!
Maandag zijn Jean en ik de free walking tour gaan doen, super concept! In Cusco heb ik zo'n zelfde tour gedaan en het geeft je echt een goed beeld van de stad. Zeker in een grote stad als La Paz..! Daarnaast krijg je allerlei informatie over oa de tradities van het volk. Zo is Pachamama (moeder natuur) heel belangrijk; in de heksenwijk hangen dan ook overal dode uitgedroogde baby lama's, welke ter traditie gebruikt worden op t moment dat iemand een nieuwe woning bouwt of koopt, de baby lama wordt dan als wijze van offer begraven op de plek van de woning. Bizar verhaal dat ook verteld werd; wanneer het een groot gebouw betreft dan voldoet een baby lama niet, maar moet er een menselijk offer gedaan worden. Men schijnt dan op zoek te gaan naar daklozen/alcoholisten (mensen die niet door familie en of vrienden gemist zullen worden) welke dronken gevoerd worden en levend begraven worden...creepy! Ook interessante informatie over corrupte politie en de San Pedro gevangenis komt aan bod tijdens deze tour!
Na de tour zijn we naar de busterminal gegaan om ons vervoer te regelen voor morgenavond naar Uyuni. Om 19:00 uur vertrekken we voor een rit van 12uur naar het zuiden van Bolivia. In Uyuni worden we opgehaald waarvandaan de tour naar de zoutvlakten start..dit moet zo bijzonder zijn; na alles wat ik hierover gehoord, gezien en gelezen heb moet dit een indrukwekkende belevenis worden! Deze tour duurt 3 dagen waarna we vrijdag ons transfer naar San Pedro de Atacama in Chili hebben. Weer een nieuw land met nieuwe belevingen... Heerlijk!! En heel leuk om dit nog samen met Jean te kunnen doen, want hij gaat zaterdag weer richting Peru.
Eerst gaan we vanmiddag nog samen met Michael lunchen bij het restaurant Gustu, waar (volgens zeggen) de 2nd rang chef van de wereld in de keuken staat..een unieke ervaring weer; in een sterrenrestaurant in Bolivia eten! Jullie begrijpen...het is en blijft een en al genieten, iedere dag weer opnieuw!

• 03 December 2013 - 17:42

Sem:

Liesje :) wat een heerlijke verhalen om te lezen!
    Iedere keer wacht ik weer op je volgende verslagje, fijne pauze zo tussen me werk door haha! Zo te horen mis je Nederland totaal niet en dat is mr goed ook want buiten het overheersende grijze palet is het ook nog eens gevoelsmatig -5 dus blijf nog maar heerlijk genieten!!! :)
    Kan niet wachten tot je volgende verhaaltje!!

Kus Sem

Ps: Else heeft me echt heuull goed door de bootcamp heen gecoacht, kon twee dagen later me niet meer bewegen! Heerlijk!!!

• 04 December 2013 - 21:40

Mams:

Lieverd,super gaaf verhaal!goed dat ik niet van te voren weet wat je aan het doen ben!! Mountain biken op een pad met veel steentjes en geen vangrail op zo een hoogte...........!! Pfffffffff........! Maar gelukkig heb je een beschermengeltje!!!!!! Nog heel veel plezier!!!! Love you xxxxxxxxx

• 04 December 2013 - 21:53

Marianne Van Westrienen:

Geweldige reis maak je, ik ben een klein beetje jaloers!!!!!! Genieten

• 09 December 2013 - 10:59

Pieter Nijenhuis:

Hoi Marlies!
    Geweldige verhalen, en zo nauwkeurig bijgehouden. Je zou denken dat je er nauwelijks tijd voor zou hebben met al het organiseren erom heen. Blijf genieten en schrijven, dan genieten wij ook een beetje.
    Keep going strong!

Pieter

• 09 December 2013 - 23:48

Marianne:

Wow wat een verhalen, wat een belevenis, wat een super stoer wijf ;-) ben je toch die dat in d'r eentje ff doet, wat een super trip, ben stiekum gewoon jaloers. Geniet nog heerlijk van je reis dan kunnen wij nog genieten van je bijzondere ervaringen. Veel plezier r nog he, xxx

• 10 December 2013 - 18:53

Femke:

Jeetje, Marlies, ik ben helemaal onder de indruk van je belevenissen. Het zal wel mijn leeftijd zijn, maar je schrijft zo beeldend, dat ik moe ben aan het eind van je verslag. Genieten. Liefs Femke