Buenos Aires-Cordoba-Puerto Iguazu - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu Buenos Aires-Cordoba-Puerto Iguazu - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu

Buenos Aires-Cordoba-Puerto Iguazu

Door: Marlies den Elzen

Blijf op de hoogte en volg Marlies

11 Januari 2014 | Argentinië, El Calafate

De eerste 2 dagen blijven we in Buenos Aires, zodat we een beetje kunnen acclimatiseren. Deze twee dagen hebben we met name gebruikt om Buenos Aires te ontdekken, te voet (en dat hebben we gevoeld haha)!
Buenos Aires is een enorm grote stad die opgedeeld is in verschillende wijken; zo ook de befaamde wijk La Bocca. Een wijk dat bestaat uit allerlei gekleurde huisjes, dat aan de kade van de oude haven gelegen is. Deze wijk is gigantisch toeristisch. Overal op straat word je aangesproken om foto's te maken met tango dansers en bij vrijwel ieder restaurant worden tango optredens gegeven en staan kunstenaars te schilderen en schilderijen te verkopen. Heel leuk om te zien, maar wat ons betreft iets té toeristisch ;-)! Na hier wat rondgelopen en een drankje op het terras gedaan te hebben, zijn we met de bus terug gegaan waarna we nog een beetje door het centrum en de wijk San Telmo gelopen hebben. Het centrum is niet meer dan 1 grote winkelstraat en hier en daar wat monumenten en mooie gebouwen (qua architectuur). San Telmo is daarentegen een sfeervolle buurt, tevens de oudste buurt van Buenos Aires, met koloniale gebouwen en gezellige straatjes.
Zondag avond hebben we de bus gepakt richting Cordoba, een stad dat op ongeveer 10 uur van Buenos Aires gelegen is. Cordoba staat bekend als een echte studentenstad. Zodra we een hostel gevonden hadden; wat overigens iets minder soepel verloopt ivm de kerst die op komst is, zijn we de stad in gegaan. Wederom een grote stad dat gelijk is aan de Europese steden. Het gevoel van Argentinië is er ook in deze stad niet. Maar goed; wat is het gevoel van Argentinië eigenlijk? Misschien dat we daar na afloop van onze reis door Argentinië een antwoord op kunnen geven ;-)!
De planning is om 2 dagen in Cordoba te verblijven, en tja..aangezien het een studentenstad is, moet het uitgaansleven natuurlijk wel meegemaakt worden! We hebben eerst bij een erg leuk restaurant op een dakterras heerlijk gegeten (met overigens de meest vieze Mojito die wij ooit op hebben) en zijn daarna naar een bar/club gegaan. Via het hostel hadden we 'free entrance' tickets gekregen, dus waarom niet even uitproberen? In het begin was het allemaal een beetje mak, mensen zaten nog te eten, drankjes te doen aan tafels...niet echt wat we verwacht hadden. Maar vrij snel gingen alle tafels aan de kant, begon er een band te spelen en kwam de sfeer er in! We hebben hier een super leuke avond gehad! Hebben hier Koen ontmoet, afkomstig uit Apeldoorn, maar woont en studeert nu een jaar in Cordoba.
De volgende dag zijn we met hem en zijn huisgenoot naar een park in Cordoba geweest waar een zwembad is. Ook hier is het net als in Buenos Aires vrij warm en kan je de verkoeling goed gebruiken! Helaas was het maar van korte duur, omdat het zwembad eerder sluit vanwege kerstavond. Dat is iets wat eigenlijk helemaal niet zo bij ons leeft; kerst. Je ziet hier en daar wel versiering aan gebouwen en in winkels, maar niet overdreven veel. 'S avonds gingen we op zoek naar een restaurantje om wat te eten, maar dit bleek een onbegonnen zaak te zijn, aangezien alles dicht is wegens kerstavond. Gelukkig hebben we bij een zogenaamde Panaderia (soort bakker met zoet en hartige producten) nog wat kunnen halen voor het avondeten. Omdat met kerst alles gesloten zou zijn, hebben we besloten om deze dag als reisdag te gebruiken. 22 uur wel te verstaan, met de bus naar het noorden van Argentinië, Puerto Iguazu. We hebben vooraf een hostel geboekt, met zwembad,dus we zijn voorbereid op het goede weer;-)! De reis is goed verlopen; vreemd genoeg gaat de tijd nog best snel aan je voorbij! Het is best bizar dat er onderweg niets meer te zien is dan weilanden, koeien en electriciteitspalen; het zou zo Nederland kunnen zijn ;-)! Echter, naarmate je Iguazu nadert, veranderen deze weilanden langzaam in een tropisch regenwoud.
Aangekomen in het hostel hebben we geïnformeerd naar de tours die aangeboden worden naar de Iguazu watervallen. We hebben 2 dagen om ons hier te vermaken, voordat we doorreizen naar de kust. We besluiten om op vrijdag allereerst een bezoek te brengen aan de watervallen in Brazilië, met hooguit een kwartier gaan we de Braziliaanse grens over en rijden we door naar de watervallen. We zijn hier al rond half 9 's ochtends, maar wat een drukte al! De Braziliaanse kant van de watervallen; het park, is niet heel groot. Zodra je het park binnenloopt heb je de mogelijkheid om een bus te pakken die je op verschillende punten in het park afzet. Bij het eerste uitkijkpunt gaan wij eruit en vervolgen de weg verder te voet.
Langzaam (want je loopt met nog heel veel andere toeristen in een rij) loop je naar beneden waar dan de eerste watervallen verschijnen...Wow, wat is dat indrukwekkend, keer op keer weer en dan aan het einde van het park kom je uit bij de befaamde devil's throat! De grootste waterval, ongelofelijk zo mooi als dat dit is! En dan schijnt de Braziliaanse kant nog het minst indrukwekkend te zijn; dat beloofd wat voor morgen! Terug gekomen bij het hostel hebben we nog even lekker bij het zwembad gelegen waarna we 's avonds het centrum ingegaan zijn om wat te eten. Gisteren hebben we een wokrestaurant ontdekt waar we flink fan van zijn. We missen de groentes namelijk en die serveren ze hier! Tevens hebben we onze volgende busreis alvast vast gezet voor morgen avond.
De volgende dag zijn we om 08:00 uur vertrokken naar de Iguazu watervallen in Argentinië, dit park is zeker twee keer zo groot als dat in Brazilië en de plattegrond geeft aan vier verschillende routes te kunnen bewandelen om alle watervallen te bezichtigen. Door het tropisch regenwoud bewandel je de aangelegde paden en opnieuw kijken we onze ogen uit. Dit is wederom een natuurwonder zo mooi!! De massale watervallen, de rotsen, bomen, beekjes...WOW, Wat is dit gaaf om mee te maken! We hebben via het hostel een tour geboekt voor vandaag, waarbij we een rit in een grote truck door een gedeelte van de jungle/het park maken, waarna we met een boot het water op zijn gegaan naar de watervallen. Uiteraard prachtig om de watervallen vanaf het water te ervaren, maar wat nog gaver (en heerlijk verkoelend) is, is dat we met boot en al de watervallen onderdoor gevaren zijn! Geweldig, zo gaaf! En een heerlijk verkoelende douche op wederom een hete dag ;-)!
Teruggekomen bij het hostel, voldaan van al het moois dat we hebben gezien, hebben we onze spullen gepakt, ons opgefrist en zijn we naar het centrum gegaan. Hier hebben we nog eenmaal genoten van onze favoriete wok restaurant en zijn daarna met de bus weer richting Buenos Aires vertrokken. Een busreis van 17 uur, waarna we nog ongeveer 5 uur met een andere bus naar de kust moeten doorreizen. Ach, we zijn inmiddels aardig gewend geraakt aan de busreizen ;-)!

• 11 Januari 2014 - 18:23

Mams:

Wat een geweldig leuk verhaal maar weer!!! Het is echt genieten voor jullie!! Fijn dat jullie dit samen kunnen delen!!! Lieverds,nog maar lekker genieten,het gaat nu best snel!! ( kan ons niet snel genoeg gaan!) hihi xxxxxxxxxx

• 11 Januari 2014 - 20:13

Inge :

Lieverd, wat onwijs gaaf! Zit met een big smile je verhaal te lezen, zooo gaaf! Geniet maar lekker, gaat hard zat allemaal!
    Tot over anderhalve week (klinkt ook wel weer leuk al zeg ik het zelf!)
    Dikke kus

• 11 Januari 2014 - 22:00

Ingrid:

Liesje wat een fantastische ervaringen heb je opgedaan!! Smaakt vast naar meer!
    Je hebt alle lezers een beetje meegenomen met je leuke verhalen.
    Geniet er nog even goed van ;-)

Veel liefs,

Ingrid

• 12 Januari 2014 - 16:54

Helen:

Lief Liesje, het is gewoon geweldig wat je allemaal meemaakt. En je beschrijft het zo gedetailleerd dat het voor ons bijna lijkt of we er bij zijn. Ja, die grote watervallen zijn waanzinnig imposant, hè? Wij hebben dat bij de Niagara Falls ook gezien. Wat fijn om dit samen met Else te beleven, zo leuk om samen je avonturen te delen. De tijd gaat snel, haal nog even alles eruit wat er in zit!! Geniet, geniet!!
    Veel liefs, ook van Rob, Helen , big hug xx

• 14 Januari 2014 - 11:28

Femke:

Wat een reis,een boeiend verslag. Met de foto's en de beschrijving van Piet op de kaart kan ik goed zien wat een enorme reis jullie maken. Maar ook een enorme afstanden jullie afleggen. Gek trouwens dat je het over Kerst hebt. Wist niet dat er verschil was.
    Goede reis verder.
    Liefs, Femke

• 15 Januari 2014 - 14:16

Ellydeegenaars:

Lieve marlies en Else het reisverslag gelezen heel erg van genoten de foto,s
    Goede reis voor Else morgen
    groetjes van liesbeth liefs van oma