Ica-Nazca-Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu Ica-Nazca-Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu

Ica-Nazca-Arequipa

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

16 November 2013 | Peru, Arequipa

Inmiddels zijn we weer een aantal dagen verder en ben ik weer vele ervaringen rijker! Dinsdagochtend ben ik met de taxi naar Ica gegaan. Op een prachtig plein en kathedraal na, heeft Ica wat mij betreft niet heel veel te bieden. Ik heb hier wat rondgelopen en voelde me op de meeste plekken niet op m'n gemak; waardoor ik besloten heb de taxi te pakken naar het museo regional en hier alsnog wat cultuur op te snuiven. Heel interessant! De cultuur van Nazca en Paracas wordt hier weergegeven vanaf ver voor Christus. Je ziet o.a. de ontwikkeling van verschillende materialen, het verschil in toepassing van deze materialen en wapens door de jaren heen, maar er is hier ook een ruimte waar skeletten tentoongesteld worden, interesting! Zo lagen hier o.a. zogenaamde 'trophy heads' waarvan de oogkassen gevuld zijn met katoen, de lippen vastgezet zijn met cactusprikkers, de hersenen verwijderd zijn waarna er vervolgens een gat in het voorhoofd gemaakt wordt zodat hier een touw doorheen geregen kan worden...Indrukwekkend ;-)
Na het museum heb ik de taxi gepakt naar een dorpje net buiten Ica, kleine 10km daar vandaan. In de lonely planet had ik gelezen over een winery dat daar gelegen is. Tijdens de taxirit had ik even zoiets van...als dit maar goed gaat, aangezien we in de middle of nowhere terecht kwamen. Maar...toen we bij de wijngaard aankwamen was het een hemelse bestemming! Als ik terugdenk aan die omgeving, komt er spontaan een twinkeling in m'n ogen...het is daar zo mooi! De wijngaard ligt aan de rand van het Andes gebergte, overal waren prachtige bloemen volop in bloei in allerlei kleuren, paarden liepen er rond, de wijngaard groener dan groen... het was écht hemels!! Ze bieden er een gratis tour aan waarna je een klein proeverijtje krijgt, super leuk (en lekker uiteraard!) Samen met een Colombiaans stel (hele lieve mensen!) heb ik hieraan deelgenomen. Vanuit daar ben ik terug gegaan naar m'n hostel in Huacachina, waarna ik besloten heb om m'n rit naar Nazca nog een dag uit te stellen en de rest van de middag lekker te vertoeven aan het zwembad. Hier ontmoette ik Jeff uit New York, super aardige gast die zijn baan heeft opgezegd en 4 maanden aan het reizen is. Eerst zuid Amerika daarna nog Azië. Hij vertrok diezelfde avond nog naar Cuzco, maar zijn eerst nog een drankje gaan doen in huacafuckingchina (een bar). Wie weet meet ik m nog in Cuzco! S avonds ben ik naar dezelfde tent terug gegaan voor eten, waar ik in gesprek raakte met een Engelse. De hele avond hebben we zitten kletsen en een hoop lol gehad! Zij trekt nu een paar weken door Peru en gaat daarna werk zoeken in Ecuador. Het is zo gaaf om zoveel verschillende mensen te leren kennen en hun (reis)plannen en levensverhalen te horen! Dit was wederom een topdag! Morgenochtend (woensdag) word ik om 07:00 uur opgehaald om met de bus naar Nazca te vertrekken. Tijdens deze pick up ontmoet ik Martina uit Ierland. Zij heeft dezelfde tour als ik geboekt en automatisch reizen we dan ook samen. Aangekomen in Nazca, na +\- 2,5 uur, worden we afgezet bij the Nazca Inn. Hier kunnen we vandaag gebruik maken van een kamer, de douches en we kunnen onze spullen tijdelijk opbergen. Prima service!
Micky, onze contactpersoon binnen dit hostel en voor de tour, blijkt een spirituele man te zijn die mij apart neemt voor een soort 'Reading' met een bepaalde plantsoort om lichaam en geest te reinigen, heel bijzonder om mee te maken! Vervolgens zijn Martina en ik naar een klein vliegveld gebracht, waar vandaan de vluchten over de welbekende mysterieuze Nazca lijnen verzorgd worden. Met een klein vliegtuigje (2 piloten en wij pasten hier in) zijn we de Nazca lijnen gaan bewonderen. Wat was dat ontzettend gaaf!! Alleen al het feit dat je in zo'n vliegtuigje vliegt, zicht hebt op de pampa, de lijnen (het mysterie hiervan) en de Andes...heel bijzonder en bijna onbeschrijfelijk, zo gaaf!
Terug gekomen bij het hostel, hebben we Ryan, Cecille en Alex uit Canada leren kennen. We zaten in de tuin toen Micky ons een welkomstcocktail aanbood, op basis van Peruaanse rum. De middag/avond was zo gezellig, dat Martina en ik besloten om ons busticket voor die avond om te zetten naar de volgende dag. Heerlijk deze spontane acties en avonden! Donderdag zijn we Nazca ingegaan en hebben verder een rustig dagje gehouden. Eind van de dag ben ik nog met Micky en een andere Nederlandse (die die dag aangekomen was) naar de 'view point' van de Nazcalijnen geweest. 'S avonds om 22:00 uur hebben we de nachtbus gepakt (nu echt!) richting Arequipa. Hier zijn we vanochtend (vrijdag) al vroeg (07:30) aangekomen. Was een super rit, de stoelen kan je bijna helemaal naar achteren doen, waardoor je prima kan slapen tijdens deze busreis van bijna 10 uur!
Arequipa is een prachtige stad, gelegen op een hoogte van 2300meter, ook wel de witte stad genoemd, met prachtige gebouwen een prachtige 'Main square' Plaza de armas en een gigantisch mooie indrukwekkende kathedraal. Het is met name ook een hele schone stad met een luxe uitstraling. Via het hostel hebben we een dagtour naar de colca canyon geboekt, om 03:00 uur moeten we klaar staan om te vertrekken, eerst een busreis van 3,5 uur maar daarna een en al natuur en cultuur! Ik kan niet wachten! Vandaag hebben we de stad ontdekt en hebben we een bezoek gebracht aan het museum santuarios Andinos waar een tentoonstelling is over 'Juanita' het meisje van Ampato. Dit meisje werd geofferd door Inca priesters. De rondleiding startte met een film waarin ingegaan wordt op de ontdekking van haar lichaam en het onderzoek hiernaar alsmede een inzoeming op hoe het toen der tijd (ongeveer 500jaar geleden) gegaan is, wat zij doorgemaakt moet hebben (was naar schatting pas 13 of 14 jaar) en hoe de offering (naar verwachting) heeft plaats gevonden. In het museum werden alle materialen die opgegraven zijn tentoongesteld en uiteindelijk ook het skelet van Juanita. Heel bijzonder en indrukwekkend!!
Vanuit daar zijn we naar een voormalig klooster gegaan (staat samen met het museum in de top 3 van de lonely planet), wat een prachtige vredige, bijna hemelse (heel toepasselijk voor een klooster ;-)) omgeving! Het klooster was vrijwel een stad in de stad, zo groot en tevens opgedeeld in verschillende straten! Bijzondere muurschilderingen, grote kolossale deuren, oude 'keukens', wasruimten en kamers van vroeger...prachtig!
Wat een geweldige reis maak ik...iedere dag weer besef ik dit en ik geniet van ieder moment! Vanmiddag heb ik m'n busticket naar Cuzco geboekt, zondagavond vertrek ik opnieuw voor een rit van 10 uur, dit keer naar een stad dat op 3200 meter hoogte ligt. Daar kan ik dan nog even acclimatiseren voordat ik donderdag aan m'n Inca Trail start..spannend!!

  • 16 November 2013 - 07:22

    Lenneke:

    Wouw mop!!!!

  • 16 November 2013 - 07:40

    Sanne:

    Je bent echt goed aan het genieten, leuk om te lezen!!

  • 16 November 2013 - 09:32

    Marianne:

    Jeetje wat een belevenissen zeg. Echt gaaf! Xx

  • 16 November 2013 - 09:45

    Danielle:

    Wow Marlies, wat heb je al een hoop gave dingen gezien en meegemaakt! En je bent er nog geen eens een week! Leuk om al je verhalen te lezen :)

  • 16 November 2013 - 10:04

    Marion:

    Pfffff was ik nog maar jong :) .
    Geniet er verder weer van!

  • 16 November 2013 - 10:29

    Ank:

    Jeetje, wat een belevenissen weer. Fijn om wat van jou te horen en leuk om joow verhaal te lezen. Blijf genieten

  • 16 November 2013 - 10:45

    Priscilla:

    Leuk verhaal weer om te lezen. Om het allemaal daadwerkelijk te beleven moet dan helemaal fantastisch zijn. Lekker blijven genieten! ♥

  • 16 November 2013 - 11:56

    Mams:

    lieverd.............,nogmaals,wat een geweldige reis maak je!!GEWELDIG!!!!!!!!!!pas een week weg,maar het lijkt wel een maand!!super hoor!!lieverd,kijk goed uit,maar vooral,GENIETEN!!!!
    love you xxxxx

  • 16 November 2013 - 16:49

    Anne:

    Super leuk om je reisverhalen te lezen! xx

  • 16 November 2013 - 23:04

    Helen:

    Hi lieve Marlies, ik heb net met zo veel plezier je reisverslagen gelezen! Wat heb je al ongelooflijk veel gezien en meegemaakt. Je schrijft een levendig verslag, waardoor wij, als mee-levenden, een heel goed idee krijgen van je belevenissen. Wàt een andere wereld en leuk en interessant om zoveel nieuwe mensen te leren kennen! Geniet van elk uur in elke dag, maar dàt dòe je! Liefs van ons, xx

  • 19 November 2013 - 12:03

    Varisha:

    Hii! Wat een leuke verhalen zeg, ik krijg helemaal zin om je achterna te reizen :-D
    Geniet ervan meid en blijf schrijven, leuk om je verhalen te lezen tussen het werken door ;-)

    Groetjes Varisha

  • 20 November 2013 - 06:08

    Ome Leo :

    Hallo lief,wat een mooi reis verslag,zeer interessant. Geniet maar lekker van alles om je heen. Groetjes van ons xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 24 Aug. 2013
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 10092

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 23 Januari 2014

A dream comes true

Landen bezocht: