Colca canyon - Arequipa - Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu Colca canyon - Arequipa - Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu

Colca canyon - Arequipa - Cusco

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

21 November 2013 | Peru, Cuzco

Zaterdag zijn Martina en ik om 03:00uur opgehaald voor de dagtrip naar de Colca Canyon; een kloof die ongeveer 2 keer zo diep is als die in Amerika. De colca Canyon ligt op ongeveer 160km van Arequipa vandaan waardoor we eerst nog een ritje van ongeveer 2,5 uur hadden, met een tussenstop in Chivay; een dorpje waar we ontbeten hebben. Van daaruit zijn we doorgereden naar het uitkijkpunt voor de condors (gieren), wat een prachtig uitzicht was dat! Helaas hebben we de befaamde condor niet gespot ;-)! We zijn doorgereden naar t vertrekpunt van de hikers (de groep die een 2 of 3 daagse tour geboekt had en daadwerkelijk de canyon in gaat). Vanuit daar zijn wij doorgereden naar nog verschillende uitkijkpunten over de canyon, prachtig om te zien! Daarnaast is het geweldig om onderweg het typische authentieke leven van hier te ontmoeten, vrouwen gekleed in prachtige jurken in allerlei kleuren, de typische hoedjes, het agrarische leven met de landbouw en de terrassen, ezels die bepakt rondlopen, koeien en schapen op en langs de weg, de lama's, alpaca's...welcome to Peru <3! Me gusta mucho! Ondanks het feit dat we gehoopt hadden meer van de canyon te zien, hebben we een top dag gehad en wederom nieuwe schoonheden van Peru ontdekt, zowel in de natuur als in de cultuur!
Eind van de dag kwamen we terug bij ons hostel waar Alex, Cecille en Ryan inmiddels ook waren aangekomen, gezellig!! 'S avonds hebben we met een groep bij een klein restaurantje waar ze typische Peruviaanse gerechten serveren gegeten, heerlijk - close to the locals! I like!
Daarna hebben we onze avond doorgebracht in de bar van het hostel en zijn nog even de stad ingedoken. Arequipa is echt een geweldige stad dat alles te bieden heeft! Maar waarbij t ook bijna lijkt alsof alles 24/7 doorgaat! S nachts staan de locals nog steeds met hun eetkarretjes op straat, rijden er vele taxi's en zijn er nog aardig wat mensen op de been!
Zondagavond vertrek ik met de nachtbus naar Cusco, overdag heb ik de stad nog heerlijk in me opgenomen, de mainstreet doorgewandeld, mijzelf getrakteerd op een heerlijk Starbucks koffietje (echte toerist, I know!) en vervolgens heerlijk op een bankje op Plaza de armas gaan zitten..zie het als de dam in Amsterdam, de tientallen duiven zijn sowieso gelijk en het aantal mensen dat er rondloopt komt ook aardig in de buurt! Genieten van het leven, dat is het echt!!
S middags ben ik met Martina, Alex, Cecille en Ryan gaan lunchen; Ceviche! Een typisch visgerecht uit Peru/Latijns Amerika, een rauw visgerecht waarbij de vis in de citroen en limoensap gemarineerd wordt. Het gerecht wordt vervolgens met meerdere vissoorten geserveerd (garnalen, inktvis, octopus). Best lekker, vooral heel fris!
Bij het hostel afscheid genomen van Alex, Cecille en Ryan; hen zal ik hoogstwaarschijnlijk niet meer tegenkomen deze reis. Martina gaat eerst naar Puno en vanuit daar komt zij woensdag ook naar Cusco! Die zie ik dan nog even voordat ik de Inca trail start :-))! Raar om op zo'n moment toch een soort van 'uit je comfort zone' getrokken te worden en er weer 'alleen' voor te staan. Anderzijds is dat ook juist weer genieten!
Met de taxi ben ik naar het busstation gegaan waarvandaan de bus om 20:30 uur vertrokken is richting Cusco. De reis is wederom goed verlopen, slapen helaas wat minder dit keer. Om 06:30 kwamen we al aan in Cusco, waar ik een stel uit nieuw Zeeland ontmoette. We hebben samen de taxi gedeeld naar het centrum en zijn vanuit daar ons eigen weg gegaan. De eerste indruk van Cusco is geweldig! Het grote Plaza de Armas, de gebouwen, de historie, de ligging in de bergen .. Wow! Ik ben op zoek gegaan naar het hostel en een kamer voor de komende drie nachten geboekt, welke tot zo ver nog alleen door mij in gebruik is :-)! De ochtend heb ik het lekker rustig aan gedaan; sowieso moet je wennen aan de hoogte. 'S middags ben ik de stad gaan verkennen; het is zo lekker om een onbekende stad in te lopen en rond te dwalen en wel te zien waar je strandt...! Veel straten lopen steiler omhoog waardoor je af en toe toch echt even diep moet ademhalen(op deze momenten voel je de hoogte). Maar wat een geweldige stad is dit ook weer, Cusco heeft een historisch centrum met prachtige architectuur, veel kerken en cathedralen, uitzicht op het Andes gebergte, een gigantische lokale markt; San Pedro, waar je werkelijk alles kunt kopen, alle soorten kruiden, fruit, kleding, levensmiddelen, vlees, vis en achterin de hal zijn minstens 100 kleine keukentjes waar alle locals zitten te lunchen, daar ga ik een dezer dagen sowieso nog aanschuiven! Onderweg ook nog een marktje bezocht wat over het algemeen heel toeristisch is, vooral veel souvenirs; prachtige shawls, jurken, tassen, sieraden etc, heel fijn voor t oog en maar goed dat ik geen plek heb in m'n backpack haha! Vanuit daar heerlijk door allerlei straten geslenterd totdat ik per toeval hotel Ninos tegenkwam. Een collega had me hier al over verteld en ik had er al wat over gelezen. Dit hotel/restaurant is opgezet door een Nederlandse vrouw die een stichting heeft opgericht met als doel om zoveel mogelijk kansarme en verwaarloosde kinderen een beter leven te kunnen bieden. Het hotel/restaurant is gelegen in een wat vervallen straatje, maar zodra de deur opengaat...Wow factor 10! Wat is dat mooi! De hotelkamers zijn allen voorzien van een van de namen van de eerste kinderen, die ooit zijn opgevangen door Jolanda (initiatiefneemster). Heel gaaf! Alle producten die zij gebruiken voor de gerechten komen uit eigen tuin. Daarnaast is er dan ook nog een winkeltje met wat typische producten en artikelen. Alle opbrengsten van het hotel, restaurant en de winkel gaan naar de stichting. Ik ben in de tuin gaan zitten en heb er heerlijk geluncht! I'm impressed en heeel enthousiast hierover! Kijk maar eens op www.ninoshotel.com en www.stichtingninos.com.
Cusco is echt een heerlijke stad, totaal anders weer dan Arequipa, maar van beiden ben ik zeker fan..eigenlijk van heel Peru; want wat een prachtig land vol met prachtige cultuur en natuur is dit! De komende dagen bestaan uit acclimatiseren en me vrij rustig houden ter voorbereiding op de Inca trail, dat een intensieve trail gaat worden waarbij een hoogte van 4200meter en een afstand van 41km bereikt moet worden. Morgen, dinsdagavond, krijg ik de briefing voor de trail, ben heel benieuwd naar wat me te wachten staat! In ieder geval weer een super ervaring erbij :-))! Ik besef t me elke dag weer; life is beautyfull!
Dinsdag ben ik wederom gaan ronddwalen door deze fijne stad! Dit keer ben ik de omgeving buiten de toeristische plekken gaan verkennen, prachtig om te zien, maar ook helaas een hoop armoede...dit zijn mede de momenten waarop je beseft dat wij t zo ontzettend goed hebben!
Kinderen lopen er overigens allemaal netjes bij in schooluniform, heel schattig om te zien! Helaas worden zij er ook op uitgestuurd om kleine souvenirs als een potlood of sleutelhanger aan toeristen te verkopen.
Er gebeurd heel veel op straat in Peru, heel veel locals staan met karretjes vol snoep, souvenirs, hapjes, dranken etc langs de weg, het verkeer is en blijft chaotisch, er is veel politie op straat, dus dat geeft een veilig gevoel. Al heb ik me sowieso nog geen seconde onveilig gevoeld in deze stad!
Uiteindelijk kwam ik weer in het centrum uit waar ik vele textiel/souvenirsmarktjes ben tegen gekomen, welke opgedeeld zijn in tientallen kleine stands en waarbij ze ongeveer allemaal hetzelfde verkopen, maar blijft heerlijk om rond te struinen :-)! Ook ben ik weer terug geweest bij de locale overdekte markt; San Pedro. Ik ontdekte dat in een zijstraat bij deze markt nog een markt te vinden was, je loopt in eerste instantie langs een 'pad' vol met mensen die hun producten (fruit, groente, kruiden) verkopen, op de markt zelf heeft een ieder z'n eigen stand/winkeltje. Hier heb ik 'kennis gemaakt' met de varkenskoppen, ingewanden die aan een stand bungelen, de snuiten en poten van o.a. de alpaca, kippen die gepeld en wel (wijdbeens) klaar liggen om verkocht te worden (dus alles er verder nog op en aan ;-)) ...yammie, let's take lunch! Haha, vond t interessant om te zien, maar moet eerlijk bekennen dat m'n buik zich ietwat omkeerde door wat ik zag en rook...want de geur is ook zeker niet altijd even lekker haha!
Vanuit daar verder gegaan en uiteindelijk een heerlijk vers fruitsapje en fruitsalade gedaan op de San Pedro markt.
Heb hier overigens ook m'n eerste ontmoeting gehad met een urinoir...dus Sem, Lies en Dush, toch maar goed die eerdere tips en oefening ;-)! Kleding droog kunnen houden haha, funny; zodra je t 'toilet' uitloopt gaat er een emmer water door dat hok en gaat de volgende, je moet dus nog zorgen dat je 'snel' weg bent ook haha!
Eind vd dag ben ik bij de Starbucks beland waar je vanaf hun balkon een geweldig uitzicht hebt over de Plaza de Armas, heerlijk zitten genieten!
Terug bij het hostel heb ik m'n briefing gehad voor de Inca Trail! Ik word donderdagochtend om 06:00 uur opgehaald en we zijn met een groep van 10. Heb er echt ontzettend veel zin in! Ook heb ik Dennis uit Canada leren kennen, m'n nieuwe kamergenoot. We besloten om de bar in te duiken, erg gezellig! Hij is al een kleine week in Cuzco en had dan ook wat fijne tips!
Vandaag (woensdag) zijn we gaan ontbijten bij een tentje om de hoek bij het hostel, waar ze heerlijke verse fruitsappen en fruitsalades hebben! Daarna zijn we stukje de stad doorgelopen en heb ik op zijn aanraden om 12:00 uur een free walking tour gedaan. Een wandelroute van ruim 3 uur, waarin cultuur, geschiedenis en gastronomie naar voren kwamen. Super leuk; na 2 dagen door deze stad gewandeld te hebben (wat m'n voeten inmiddels ook voelen) kwam ik alsnog op plekken die ik anders nooit had kunnen vinden! Tijdens de tour heb ik alpaca geproefd! Het vlees was gemarineerd in knoflook en niet te zuinig ook; was net biefstuk! Ook hebben we een korte stop gemaakt bij een tent waar typisch Peruaanse instrumenten worden gemaakt en kregen we een korte uitleg en demonstratie van deze instrumenten, heel cool! Onderweg nog heerlijke sushi geproefd en een prachtig uitzicht over de stad als 'afsluiter', top tour die ik echt niet had willen missen! Het doet me zelfs overwegen om maandag na de inca trail nog te blijven, want er zijn nog steeds wel wat dingen die ik wil zien in deze stad!
Vandaag is Martina aangekomen in Cusco! Samen met haar en Dennis ben ik een hapje gaan eten en guess what...ik heb CUY (cavia) gegeten! Whieeee...heel bizar haha! Moet toegeven dat ik er welgeteld 3 hapjes van genomen heb; maar I DID IT! Dit stond op m'n 'must do list'. je krijgt de cavia met kop en al op je bord geserveerd, de tanden nog in de bek, ogen nog in de kop en pootjes er nog aan.. M'n maag keerde zich wel even om toen ik een hap nam; de huid is heel taai en t idee alleen al dat je cavia zit te eten...Ieuww! Je kan er dan natuurlijk ook niet omheen aangezien alles nog 'in tact' is..haha! Zodra de vel er af is, is t vlees beter te proeven. Echter zit er niet heel veel vlees aan en wordt t met name met kruiden op smaak gebracht. Weer een ervaring rijker, maar only once in a lifetime!
Zojuist m'n tas gepakt voor de inca trail, wekker staat om 05:15 uur dus ga nu nog paar uurtjes slapen voordat ik aan de volgende geweldige ervaring start. Wat een geweldige tijd beleef ik, iedere dag, ieder uur, ieder minuut en iedere seconde besef ik mij dit opnieuw; had dit alles nooit willen missen!

  • 21 November 2013 - 11:39

    Moeders:

    Lieverd wat knap van je om cavia te proeven!! Super stoer!!!!! Maar darling, wat een FANTASTISCHE reis maak je!!!!! Geniet van de inca trail en ik kijk weer uit naar ons kontackt!!! Veeel liefs xxxxxxxx

  • 21 November 2013 - 11:45

    Mie:

    Heerlijk verhaal weer Liesje! Genieten geblazen daar!
    haha die cavia, had ik bij willen zijn ;-)
    Morgen de langverwachte Inca Trail, zet 'm op! Heel veel plezier, Kus!

  • 21 November 2013 - 16:29

    Liesbeth Deegenaars:

    Hey Marlies, wat een goede reisverslag , Geniet er maar van veel liefs liesbeth

  • 21 November 2013 - 17:51

    Priscilla:

    Ach die arme cavia. Zal die van mij vanavond maar even extra knuffelen.
    Leuk verslag weer. Kijk al uit naar de volgende. Heel veel plezier!♥


  • 21 November 2013 - 17:55

    Nicole:

    Het is heerlijk om, terwijl de wind door de bomen waait en de dagen steeds kouder worden, jouw geweldige en enthousiaste reisverslag te lezen! Alsof ik een reisverslag op tv kijk, heerlijk! Veel plezier en ga zo door!

  • 21 November 2013 - 20:10

    Debby:

    Wat een boeiende verhalen kan jij schrijven zeg!! Super goed om te lezen dat je zo lekker geniet! Sterkte tijdens je Inca trail. Ben heel benieuwd hoe je dat gaat ervaren en dan met name je longen en voeten ;-) xx

  • 21 November 2013 - 21:39

    Annemarie:

    Wat leuk om je verhalen te lezen. Wat een energie heb je en een lef. Geniet er van.
    ps: Wij hebben net vanaf gisteren 3 jonge cavia's, ik zal ze voor je vet mesten :-)
    Kus van ons alle drie.

  • 21 November 2013 - 22:23

    Ank:

    Jeetje weer een geweldig verhaal. Dapper dat jij cavia hebt gegeten. Ben heel benieuwd naar jouw verslag over Inca trail. Tot dan!

  • 22 November 2013 - 08:07

    Marianne:

    Wat een belevenis en een ervaringen, nu al! Ik zit met plezier je stoere verhalen te lezen. Dapper hoor van die cavia,

  • 22 November 2013 - 08:11

    Maike:

    Ik zit net met mijn ontbijtje je verhaal te lezen over de cavia.. laat mijn ontbijt even staan ;)

    Super reis maak je!! Heel veel plezier nog xx

  • 24 November 2013 - 19:44

    Marianne:

    Door je reisverslag is het net of ik meereis, geweldig!!!!!

  • 27 November 2013 - 10:53

    Femke:

    Ha Marlies, Je weet zo boeiend te schrijven, dat ik het allemaal mee beleef. Goede reis verder.
    Liefs, Femke

  • 28 November 2013 - 03:22

    Ome Leo:

    Heerlijk om te lezen,wat mooi. Gr. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 24 Aug. 2013
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 10093

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 23 Januari 2014

A dream comes true

Landen bezocht: