Inca Trail - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu Inca Trail - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marlies Elzen - WaarBenJij.nu

Inca Trail

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

26 November 2013 | Peru, Cuzco

Donderdagochtend zijn we vertrokken voor de inca trail. Samen met een groep van tien en 2 gidsen zijn we rond half elf aan de trail gestart. De groep bevat twee 'stellen',verder allemaal individuen, wat t leuk maakt uiteraard!
De eerste dag betrof een wandeling van 4-6 uur, voordat we bij onze campsite aankomen. Iedere groep heeft 10 Porters (dragers) en een kok. De Porters dragen alle materialen, etenswaren etc; gemiddeld 25 kilo per Porter! Zij 'rennen' vooruit zodat zij de tenten kunnen opzetten voordat wij aankomen. En dat alles op een paar versleten sandalen met blote voeten en coca bladeren ;-)! De eerste dag verliep goed, maar was best even pittig. Zeker omdat je even moet wennen aan een toch best wel zware tas op je rug en het weer zat niet echt mee; regen. De eerste dag werden we halverwege de route opgevangen voor een lunch, in een tent staat de tafel gedekt en wel klaar en kunnen we genieten van een heerlijke kop soep met daarna rijst en vis, smullen! Na de lunch hebben we de wandeling voortgezet en rond 5 uur kwamen we aan bij de campsite waar de tenten door de porters al opgezet waren. Onderweg hebben we de eerste inca ruïne gezien, bijzonder! Verder uiteraard een prachtige omgeving!
We hebben een leuke groep, met Brazilianen, een Fransman, Spanjaard, Peruaan, een Belg en Nederlanders; lekker gemixt dus! Met name met de Fransman (Jean Sebastien) en Belg (Jan) kan ik t goed vinden!
De indeling van de tenten werd gemaakt, waarna we onze spullen konden klaar leggen (slaapmat en slaapzak) en we tea time hadden, heerlijk als je koud en klam bent;-)!
Om 19:00uur staat het avondeten gepland waarna iedereen zich klaar maakt om maar bed te gaan, want de volgende dag worden we om 05:00 gewekt en is tevens de zwaarste dag van de trail waarbij ruim een kilometer in hoogte geklommen moet worden, ik zie er een beetje tegenop haha, beetje spannend wel!
Dag 2; spannende zware dag welke opgestart wordt met een heerlijke verse coca thee in de tent! We maken ons klaar, ontbijten (wat overigens goed verzorgd is), en gaan op stap! De gids had al aangegeven dat het belangrijk is dat iedereen zijn eigen tempo aanhoudt; gisteren liepen we met name met elkaar, vandaag zal de groep wat meer opgesplitst zijn en tussentijds samenkomen op bepaalde meetingpoints. There we go...
Je loopt langs smalle paden, wederom een prachtige omgeving (wow is het meest uitgesproken woord geweest haha) en klimt de hoogte in. Vele trappen die je moet beklimmen waar werkelijk geen einde aan lijkt te komen, maar dan; het moment dat je na al het zwoegen op de top bent en het hoogste punt (4.215 m) hebt behaald.. Wat een kick! En dan nog als 2e van de groep ook, deze zwaarste dag viel me eigenlijk alles mee, het ging super en kreeg er enorme energie voor terug! Totaal geen last gehad van de hoogte, geweldig! Na het hoogste punt bereikt te hebben, werd de afdaling ingezet. Je zou denken, relaxt, maar het is nog vrij pittig om 1 a 1,5 uur te dalen met trappen en steile paden. Je moet gecontroleerd lopen, de stenen zijn door de regen glad geworden en de treden van de trappen liggen vrij ver uit elkaar, waardoor je grote stappen moet maken. Maar muziekje in de oren en gaan, heerlijk! Wat een geweldige ervaring is dit, prachtige natuur, omgeving, de kick dat je de 2e dag bijna er op hebt zitten en dat het zo goed gaat! Zo goed zelfs dat Jan en ik als eersten bij de campsite aankwam, YESS, we made it! Wat geeft dat een voldoening en zo schattig, zodra je bij de campsite aankomt staan de Porters je op te wachten en applaudisseren voor je! En dan rennen zij dezelfde route met 25 kilo op hun rug...
Kapot maar voldaan, op naar dag 3!
Helaas minder geslapen, erg koud en vochtig, spierpijn in de benen komt door en m'n schouders voelen ook zeker niet al te lekker meer. Dag 3 is de langste (aantal km) dag van de trail, waarbij ook zeker nog wat klim pieken zullen zijn. We zijn wederom om 05:00 uur gewekt met een vers coca theetje en zijn na het ontbijt van start gegaan. De trail begon vandaag direct met een zwaar klim gedeelte wat me best zwaar viel. Zo goed als dat t me gisteren afging, zo lastig had ik t nu haha, je voelt duidelijk aan je lichaam dat je er al 2 dagen op hebt zitten! Maar verstand op nul en gaan, vooral niet te ver vooruit kijken naar wat er nog komen gaat, maar stap voor stap de trail doorlopen. We hadden tot aan de lunch prachtig weer, wat heerlijk is, maar het daarentegen ook zwaarder maakt ivm de warmte. Wederom heerlijke lunch van onze kok (hij had zelfs een taart gemaakt om ons een goede trail te wensen, lief!) en geen idee wat er in de lunch zat, maar hierna vloog ik de trail over. Het ging super goed, samen met Jan en Jean zijn we de groep vooruit gegaan en hebben we de trail gezamenlijk doorlopen. Deze dag waren er 4 inca ruïnes langs de route, prachtig en indrukwekkend; net als het verschil in omgeving, want dit gaat langzaam over in het regenwoud, Wow, geweldige groene omgeving met beekjes en watervallen onderweg..Wat is dit ontzettend gaaf! Aangekomen bij de campsite hadden we een hemelse plek, met een prachtig uitzicht! I love it! De laatste avond alweer, we kijken uit naar morgen; om dan het doel (het uitlopen van de trail zonder enige ongelukken én Machhu Pichhu) te behalen..we moeten om 03:00uur al opstaan, omdat de Porters al vroeg richting de trein moeten; er vertrekt namelijk maar 1 trein voor de Porters per dag. De checkpoint voor het laatste gedeelte van de trail gaat om 05:30uur open, dus we zullen na het ontbijt nog even moeten wachten. Met alle traillopers sta/zit je in een rij in afwachting van de start van de laatste dag, net alsof je in de rij zit voor een concert haha.
Na start hebben we ongeveer anderhalf uur gelopen totdat we bij de sungate aankwamen, vanuit daar rijst Machhu pichhu op uit de ochtenddauw...met z'n allen zaten we vol spanning te wachten, helaas was t erg bewolkt en hebben we vanuit daar alleen een gedeelte van Machhu Pichhu zien oprijzen..maar Wow; zelfs dat was al geweldig! Nog een uurtje lopen verder en we kwamen aan bij Machhu Pichhu, wat een kick, blijdschap, adrenalineboost, wat waanzinnig gaaf! We did it and made it; YEAH!
Onze gids heeft ons 2 uur rondgeleid waarna we zelf nog de tijd hadden om rond te lopen en foto's te maken. Het is zo ontzettend indrukwekkend, mysterieus, interessante geschiedenis...en zo waanzinnig mooi gelegen dat je alles wilt vastleggen met je camera! Wat een hoogtepunt van mijn reis, deze Inca trail; echt een aanrader voor een ieder die nog eens naar Peru gaat; een echte must do!
Vanuit Machhu Pichhu hebben we de bus naar aguas Calientes genomen, een leuk schattig toeristisch dorpje waarvandaan je de trein pakt terug naar Cuzco. Met de groep en gidsen hebben we daar nog geluncht. Om kwart voor 5 vertrekt de trein, een rit van bijna 4uur. Jean stond ingepland voor de trein van kwart voor 7, maar heeft dit gelukkig kunnen wijzigen naar die van kwart voor 5, waardoor we samen konden reizen. Jan had al een trein eerder met zijn vriendin en kind die naar Machhu Picchu waren gekomen.
De trein ging denk ik niet harder dan 50km per uur en schommelde zo nu en dan heen en weer, een veiligheidsinstructie wordt ook in de trein gegeven en een soort duty free shopping is er ook, haha bizar!
Rond half 9 kwamen we eindelijk aan in Cuzco, we hebben een taxi gepakt naar onze hostels en afgesproken om nog even de stad in te duiken om te vieren dat we het gehaald hebben, maar eerst genieten van een warme, hete douche; wat inmiddels vier dagen geleden was ;-)! Je begrijpt; daar ben je dan echt aan toe, net als schone frisse kleren!
We hebben een geweldige gezellige avond gehad en kwamen nog een andere groep van de inca trail tegen, heel gezellig!
Dit was een overwinning, een top afsluiting van deze nieuwe geweldige ervaring!
Maandag zou ik vertrekken naar Puno, maar de bus zat al vol. Een extra dagje Cuzco dan toch maar, wat me eigenlijk heel goed uitkomt! Dennis en Martina zijn er ook nog en we zijn dan ook met z'n vieren op stap gegaan. Eerst heerlijk ontbeten met een schaal vers fruit en sap, daarna de markt weer opgedoken en dit keer het niet kunnen laten en een super mooie poncho van alpacawol gekocht, een heerlijke pedicure gehad en een afspraak gemaakt voor een massage voor morgen, daarna Jan nog gemeet, die net met gezin in Cuzco aangekomen was en daarna m'n lieve en gezellige nieuwe Parijse vriend Jean uitgezwaaid, die vertrokken is naar Arequipa. Wat een geweldige vent is dat, we hebben ontzettend veel lol gehad! Zijn reis komt voor een groot gedeelte overeen met die van mij, dus er is een grote kans dat we elkaar nog meeten in La Paz en anders in Santiago, Chili!
S avonds met Martina wat gaan eten en lekker relaxt in de bar van het hostel gehangen. Morgen laatste dagje Cuzco...
Een heerlijke dag in het vooruitzicht, ontbijt met Martina bij ons favoriete fruitzaakje, 11:00 uur een heerlijke massage van 1 uur, daarna gaan we toch nog even een bezoek brengen aan het inca museum, en verder lekker relaxt aan. Vanavond om 22:00 uur vertrekt m'n bus naar Puno, waar ik morgenochtend vroeg aan kom, de reis neemt gemiddeld 7 uur in beslag. Morgenochtend wil ik dan een tour boeken naar de Uros eilanden (eilanden van riet) om daarna direct door te reizen naar Copacabana, Bolivia. Enerzijds vind ik het heel jammer om Peru te verlaten, want Wow...wat is dit een geweldig land! Maar er volgt nog zoveel meer moois, ik ben nieuwsgierig naar wat Bolivia mij gaat brengen en blijf vooral genieten van al het moois dat er op mijn pad komt...!

• 26 November 2013 - 16:43

Liesbeth Deegenaars:

Hey Malies.
    Je schrijft heel leuk , heb je niet van je tante hahaha.
    Veel plezier en kijk goed uit.

• 26 November 2013 - 17:22

Remko:

Leuk en wat een fantastische tocht, lijkt mij. Heb je nog wat aan de spullen gehad?

• 26 November 2013 - 17:26

Mams:

Lieverd wat een geweldige trip!!! Wat een ervaring!!!! ( nu snap je waarom ik de 4daagse loop,die enorme kick!!!) dit kunnen ze je nooit meer afnemen!!! En het is wel een reis waar je veel afscheid moet nemen zeg!!!lieverd nog heel veel plezier!!! Dikke kus,love you xxxx

• 26 November 2013 - 18:05

Yvonne:

Yesssss, you did it!!!! geweldig verhaal! Mela, ik had toch mee moeten gaan. Nu kan ik er alleen maar van dromen tussen het switchen van scherm 151 naar 48.... Je hebt al super veel gedaan en gezien zeg, ik krijg het gevoel dat je het hele werelderfgoed "even" doet!
    Blijven genieten en verwonderen. Toedeloe!

• 26 November 2013 - 18:30

Marian Heystek:

hoi Marlies

wat een geweldige ervaring is dit meis. Als ik dit vroeger hihi had kunnen doen had ik er zeker over nagedacht. Geniet iedere keer weer van je verhaal.

veel liefs Marian

• 26 November 2013 - 19:30

Laura :

Hoi Marlies met veel plezier heb ik je verslag weer gelezen!!! Wat FANTASTIE,S Wat Gaaf !!!

• 27 November 2013 - 11:03

Femke:

Ik vind het bijzonder om te lezen over je tocht, maar ook hoe gemakkelijk je mensen ontmoet uit alle werelddelen. Alleen op reis, maar nooit alleen.
    Liefs Femke

• 27 November 2013 - 18:21

Valentijn:

Hoi Lies,
    Het is een heel leuk maar vooral ook een heel goed verhaal geschreven in de tijd, zoals je alles meemaakt!
    En ik weet toevallig ook dat je je hand er eigenlijk niet voor omdraait ook!
    TOP! Ik kan me goed indenken dat je van de ene ervaring in de andere terechtkomt. Maar allemaal zeker de moeite waard!!

Heel veel plezier en op naar Bolivia!

Liefs Va

• 28 November 2013 - 06:30

Ank:

Wow, wat een verhaal. Ben er stil van. Ga door met lekker genieten. Liefs.

• 02 December 2013 - 03:44

Isabelle:

lieve lies,

Super leuk om te lezen, zelfs al zitten wij zelf aan de andere kant van de wereld! Klinkt echt vet wat je tot nu toe beleefd heb, ga vooral zo door en blijf genieten!! xx bel en jules

• 02 December 2013 - 14:47

Varisha (NTI):

Wat een ontzettend mooi verhaal weer! Ik voelde (bijna)helemaal met je mee, wat onwijs gaaf!
    Vindt het ongelooflijk stoer en knap van je dat je de hele trail hebt gedaan.

Veel plezier in Bolivia en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

groetjes

• 02 December 2013 - 22:34

Lies:

Lieve Lies! Whauw wat klinkt het allemaal geweldig! Vind het zo fijn om te lezen dat je zo aan het genieten bent! En wat een bijzondere toch heb je gemaakt!! Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag!! Genietse lieverd!! X

• 10 December 2013 - 14:49

Arjen:

Wauw! Greet op de iPad om jouw verhalen te lezen, wat schrijf je boeiend en wat een mooie avonturen, ze zei het al en kon het niet laten om het ook te lezen. Schitterende avonturen en mooie plaatjes moeten aan je voorbij gaan. Wat een fantastisch werelddeel is dit zeg! Veel plezier en nog veel mooie verhalen en avonturen hoop ik.

Grote, ook namens Greet,
    Arjen